De ik ben ik-methode helpt hoogsensitieve kinderen zich van binnen uit sterk en zeker te voelen

Hoogsensitieve kinderen hebben vaak het gevoel dat ze net even anders zijn dan andere kinderen. Ze voelen en denken veel en vinden het vaak niet gemakkelijk om ‘gewoon’ vragen te stellen in de klas, voor zichzelf op te komen, fouten te maken, nieuwe vrienden te maken, op schoolreis te gaan, enzovoort.

Een aantal jaren geleden ben ik erachter gekomen dat ik zelf hoogsensitief ben. Ik ben me hierin gaan verdiepen, heb veel gelezen en veel geleerd met als resultaat dat ik mijzelf en de dingen waar ik en mijn kinderen tegenaan lopen veel beter begrijp. Ik gun het ieder hoogsensitief kind om dit te ontdekken en van jongs af aan te leren de mooie kanten van deze eigenschap te ontwikkelen.
coaching hoogsensitieve kinderen

Ik ben ik-methode

Hoogsensitieve kinderen willen zich heel graag verbonden voelen met anderen. Zij vinden het belangrijk hoe anderen over hen denken en zij kunnen zo op de ander gericht zijn, dat ze zichzelf vergeten. Ik vind het belangrijk dat het kind zichzelf net zo waardevol voelt als de ander. Daarom heb ik de ‘Ik ben ik – methode’ ontwikkeld waarmee kinderen zichzelf beter leren kennen en begrijpen. Een methode waarmee ik eerst het kind help om zich weer goed en zekerder te voelen over zichzelf. Daarna komt gedrag en de interactie met anderen aan bod. Als je je van binnen sterk en zeker voelt, verloopt het contact met anderen vanzelf makkelijker. Tijdens de trainersopleiding voor de weerbaarheidstraining ‘Ik ben ik, jij bent jij’ bij ‘Leren is zijn’ hoorde ik de volgende zin: ‘Ik ben ik en jij bent jij. Belangrijk zijn wij allebei.’ Deze zin is bedacht door een kind wat heeft deelgenomen aan de training en geeft volgens mij precies aan waar het om draait.

Om dit te bereiken besteden we met gesprek, spel, creativiteit, visualisatie en beweging aandacht aan:

omgaan met emoties

Wat voel ik?

Leren omgaan met intense gevoelens.

Uit ervaring weet ik dat gevoelens heel intens kunnen zijn. Om niet overspoeld te raken door de vele gevoelens, hebben hoogsensitieve kinderen de neiging om gevoelens zoveel mogelijk weg te drukken. Uit ervaring weet ik dat gevoelens heel intens, heel heftig kunnen zijn. Om niet overspoeld te raken door de vele gevoelens, hebben hoogsensitieve kinderen de neiging om gevoelens zoveel mogelijk weg te drukken. Dit werkt helaas averechts.
We zullen daarom veel aandacht besteden aan herkennen en uiten van gevoelens. Gevoelens durven voelen en leren te benoemen, maar ook opmerken wat er in je lijf gebeurt als je bijvoorbeeld boos wordt of zenuwachtig bent. Het kunnen herkennen en benoemen van emoties en begrijpen wat er in je lichaam gebeurt, is belangrijk. Zo kan je kind acceptabele manieren vinden om zijn/haar gevoel te uiten. Het helpt je kind om emotionele uitbarstingen en klachten als hoofdpijn en buikpijn te voorkomen.

positief denken

Wat denk ik?

Leren op een positieve manier te denken over wie je bent en wat je kunt.

Naast die intense gevoelens zijn er ook nog eens heel veel gedachten. Hoogsensitieve kinderen zijn echte denkers. Ze willen graag met iedereen rekening houden, zijn goed in het inschatten van risico’s en willen dingen graag in één keer goed doen. ’s Avonds in bed liggen ze vaak nog na te denken over hoe ze het hebben gedaan die dag, of het misschien anders of beter had gekund en over hoe anderen nu over hen denken. Ze zijn daarbij erg kritisch op zichzelf en vaak bang om fouten te maken.

Ik help kinderen om te leren op een positieve manier naar zichzelf te kijken. Waar ben ik goed in, wat zijn mijn kwaliteiten, wat maakt mij een fijne vriend/vriendin?
Daarnaast onderzoeken we hoe je kind denkt. Spreekt het zichzelf moed in, of praat het zichzelf juist in de put. Vindt je kind dat het de tijd mag nemen om nieuwe dingen te leren of denkt het na één poging: ‘Ik kan het niet!’. Misschien begint het al helemaal niet aan iets nieuws omdat het van te voren al bedacht heeft dat het te moeilijk gaat zijn.
Samen oefenen we om op een andere manier te denken.

grenzen

Wat wil ik?

Leren je eigen grenzen te herkennen en ook aan te geven.

Hoogsensitieve kinderen kunnen erg ver gaan in zich aanpassen aan anderen om aardig gevonden te worden en het gevoel te hebben dat ze erbij horen. Hierdoor komt echter de ontwikkeling van hun eigen identiteit in het gedrang. In de eerdere stappen hebben we aandacht besteed aan het eigen gevoel en positief denken over jezelf en eigen kunnen. Jezelf accepteren zoals je bent helpt om erop te gaan vertrouwen dat vrienden/vriendinnen je leuk vinden om wie je echt bent. Dit heeft je kind nodig om de eigen grenzen te kunnen herkennen en te durven aangeven. Ik stimuleer kinderen om zich af te vragen wat ze zelf vinden of graag willen. We oefenen met basisvaardigheden als houding, oogcontact en stemgebruik om dit ook duidelijk te kunnen aangeven.

grenzen herkennen

Wat doe ik?

Leren zoeken naaren naar ander gedrag. Je kunt altijd kiezen.

De eerst drie stappen zijn vooral bedoeld om je kind te helpen zich van binnenuit sterker te voelen. Als je je van binnen sterk en zeker voelt verloopt de interactie met anderen vanzelf al makkelijker. Bij deze laatste stap kijken we of wat je kind doet ook klopt met wat het voelt, denkt en wil. Misschien zijn er dingen die je kind anders of handiger kan doen.
Wat doet je kind als het verdrietig, boos, bang is? Alle gevoelens horen erbij, Je kind mag ook boos zijn. Het leert te zoeken naar een acceptabele manier om de boosheid te uiten.
Wat doet je kind als het graag wil aansluiten bij een groepje? Blijft het verlegen net buiten het groepje staan? Of durft het in het groepje te stappen en zich te laten zien en horen?
Wat doet je kind als het moe is? Hoogsensitieve kinderen nemen veel waar en hebben meer tijd en rust nodig om alle prikkels te kunnen verwerken. Als hiermee geen rekening wordt gehouden, raakt je kind overprikkeld. Veel problemen ontstaan vanuit overprikkeling. Het leren voorkomen van overprikkeling is iets waar je kind zijn/haar leven lang profijt van zal hebben.