Wat voel ik?

Hoe vaak neem je de tijd om even stil te staan bij wat je echt voelt? Wat doe je als je blij, teleurgesteld, boos of verdrietig bent?

De afgelopen maanden ben ik samen met collega coaches onder begeleiding van Esther Bergsma (hoogsensitief.nl) druk bezig geweest om mijn eigen model te ontwikkelen om hoogsensitieve kinderen nog beter te kunnen begeleiden. En nu is het dan zo ver! Na een aantal intensieve maanden en het overwinnen van de laatste twijfels­čśů, is de ‘Ik ben ik-methode’ een feit. Ik nodig jullie van harte uit om meer te lezen over de ‘Ik ben ik-methode’.

coaching hoogsensitieve kinderen
De eerste stap in het model is opmerken en benoemen wat je voelt. Het durven voelen en precies kunnen benoemen van wat je voelt, helpt enerzijds om onnodige stress reacties in je lichaam te voorkomen en anderzijds heb je het nodig om te kunnen leren je gevoel (op acceptabele manieren) te uiten.

 

 

 

Tips

1) Leer je zoon of dochter zoveel mogelijke woorden om gevoelens te kunnen benoemen.
2) Voor jonge kinderen kun je hier smileys bij gebruiken. Laat je kind de smiley aanwijzen die bij zijn gevoel past en help vervolgens om het gevoel te benoemen.
3) Let eens op hoe je zelf reageert als je verdrietig, ge├»rriteerd, opgewekt … enzovoort bent?

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.